Boom Bust

Boom Bust

mandag 18. februar 2013

OMF skaper potensiale for norske bankkonkurser

Obligasjoner med fortrinnsrett ("OMF") er noe jeg har skrevet side opp og side ned om flere ganger tidligere. For mange er dette gørr kjedelig å lese om. For meg, som økonominerd, så er dette kjempespennende. Gleden er derfor stor for meg når jeg ser media plukke opp denne kjepphesten min. I helgens utgave av Finansavisen var det en veldig bra artikkel om det norske boligmarkedet og de norske bankene. Artikkelen hadde en kritisk vinkling til norske banker som har lånt ut masse penger til boligkjøpere, og som på sett og vis kan ha bidratt til å presse norske boligpriser høyere og høyere, som igjen har bidratt til at bankene har kunnet låne ut enda mer penger. Alt dette mens bankene (spesielt DNB) har hatt en implisitt statsgaranti til å backe de opp. Alle vet jo at staten vil redde de norske bankene hvis de begynner å slite.


Dette er helt i tråd med hva jeg har skrevet om tidligere. Bankenes kredittekspansjon driver prisene oppover. Denne korte filmen fra Positive Money forklarer det bra:


Finansavisen og deres journalister kommer på slutten av sin artikkel inn på temaet OMF. Her er hva de skriver:


Her skriver altså Finansavisen om noe jeg synes er veldig interessant. Den etterhvert svært så populære bankoperasjonen med å pakke norske boliglån inn i boligkredittforetak, og selge lånene videre i verdipapirisert form til norske og utenlandske investorer, kan ha skapt grobunn til nye problemer.

Verdipapiriseringen av norske boliglån gjennom OMF har i praksis gjort at norske banker sitter igjen med de mest usikre delene av boliglånene på sin egen balanse. Den sikreste delen (i den grad noen norske boliglån er sikre) befinner seg i boligkredittforetakene og deres obligasjoner. Hvis verdien på disse forringes må bankene "fylle på" med mer verdier inn i boligkredittforetakene. Hvor skal disse verdiene så tas fra? Jo, fra bankens egen balanse, f.eks. med andre boliglån. Et boligmarked med fallende priser vil altså slik jeg ser det raskt kunne føre til at banker må gi avkall på sine verdier, og gi disse til boligkredittforetakene. Det skal ikke store fantasien til for å skjønne at bankene dermed fort kan komme i en svak økonomisk posisjon dersom dette skulle skje. La det være sagt at jeg ikke har gjort noen beregninger for å backe opp dette, men bankkonkurser kan fort bli mer aktuelt enn noen har sett for seg. Regningen vil så klart alle andre enn bankene sitte igjen med. Regningen vil nok nasjonaliseres og fordeles på alle norske borgere.

Finansavisen spekulerer i om dette betyr at den neste norske finanskrisen kan føre til at norske banker kommer løpende til norske myndigheter med sine mest usikre boliglån for å bytte disse inn i andre verdier. Det er en meget treffende spekulasjon slik jeg ser det. Her kan vi komme til å se Norges svar på Ben Bernankes QE, der råtne norske boliglån kjøpes opp av Norges Bank, eller ev. byttes inn i statsobligasjoner. Extra extra read all about it: Norsk QE faktisk! Om noen år så får vi kanskje høre en og annen SJEVøkonom snakke om dette, men enn så lenge så får det blir med perifere økonomiblogger som denne.

La meg kort gjenta et par ting jeg har sagt om OMF tidligere:
Dette er på en måte det omvendte av subprime, for banken selger her unna den sikreste delen av utlånene sine, og sitter kun igjen med den mest usikre delen på sin balanse - slik jeg har forstått det. Dersom den sikre delens verdi svekkes, må banken "fylle på" med andre eiendeler den har for at obligasjonsinnehaverne ikke skal tape pengene sine. Til syvende og sist frykter jeg at det kan ende med at staten må baile ut banker som er proppet med kun den mest usikre delen av sine utlån, og med dette bidra til å baile ut investorene som eier obligasjonene.
Er OMF i praksis en omvendt subprime, der bankene, i motsetning til subprime hvor man pakket CDO'er med de mest råtne lånene, har pakket de mest sikre delene av sine lån i boligkredittforetakene og beholdt dritten selv?
OMF bidrar sterkt til de høye norske boligprisene, og vil påføre norske banker stor risiko i framtiden, som igjen vil kunne kreve bailouts fra den norske stat. Tvil ikke ett sekund: den norske stat vil som tidligere baile ut bankene.
Jeg har tidligere sagt at jeg frykter at en dag vil DNB igjen nasjonaliseres og ta enormt med skattepenger fra lommene våre. 
Norske meglerhus sender i disse dager ut invitasjoner til arrangementer der de prøver å markedsføre OMF'er utstedt av sine morbanker og andre banker. Det lokkes med flotte innsiktsfulle presentasjoner, med etterfølgende middager og fester. 
Når markedene begynner å vakle vil ikke OMF'er lenger være en lett finansieringskilde for bankene. Forvent da å se salget av OMF'er stoppe opp 
For meg, uten at jeg skal si dette for sikkert, virker det som om det DNB her gjør er å gripe enhver mulighet til å pakke boliglånene sine inn i DNB Boligkreditt 

3 kommentarer:

  1. det er ikke uten grunn at ap har lagt opp et løp der de sansynligvis ikke kommer i regjeringsposisjon.de kommer til å sitte å peke på alt som er galt,og ved neste valg vise til alt som er gått til helvete.og dette kommer velgerene til å sluke rått.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er inne på noe. Det er stor grunn til å forvente at de som taper det kommende valget (enten det er "høyre" eller "venstre"-siden) vil tjene politisk på kommende økonomiske problemer.

      Slett
    2. ble obs på det for ca ett år siden.etter det har ap sluppet små drypp hele tiden.jeg er nå ikke lenger i tvil om at de ikke vil sitte i regjeringskontorene.med den kontrollen de har over media i dette landet styrer de all infoflyt som de vil.

      Slett