Boom Bust

Boom Bust

torsdag 11. februar 2016

Gullprisen med ny rekord


I dag satte gullprisen ny rekord målt i norske kroner. Med en råvarepris per unse på ca. USD 1243 og en vekslingskurs USDNOK på 8,55 så koster en unse gull nå NOK 10 636. Dette er mer enn den tidligere rekorden som ble satt tilbake i andre halvdel av 2011 på ca. NOK 10 300. I en periode hvor råvareprisen på gull har falt fra et nivå over USD 1900 så har dollaren samtidig styrket seg kraftig mot norske kroner. Derfor har gullprisen med de siste dagers oppgang nå overgått gamle rekorder i norske kroner.

I disse dager er det stor uro i finansmarkedene. Det er mye frykt blant investorer. Etter mange år med lavrentedoping fra idiotiske sentralbanker har prisene på ulike typer eiendeler som aksjer, gjeld og eiendom blitt blåst opp. Sentralbankene har med sin bevisste lavrentekåthet presset folk og fe ut på risikoplanken, og nå begynner stadig flere å titte ned og bekymre seg for hva slags risiko de egentlig kan ha tatt på seg. Aktører i markedene er nå redd for hva som skjuler seg under overflaten av problemer, være det seg i gjeldsmarkedene, i Kina, i USA, europeiske banker, etc. Man kan bruke mye tid på å spekulere i dette, uten å bli særlig mye klokere.

En ting er sikkert. Sentralbankene er i mine øyne kimen til utrolig mye av problemene i verdensøkonomien og pengesystemet. Disse har fortsatt ikke nevneverdig med kritikere, og kan med høy sannsynlighet forventes å fortsette sin pengepolitiske destruktive idioti i årene som kommer med stor støtte blant makthaverne. Jeg tror vi på langt nær har sett slutten på fantasifulle tiltak fra den kanten. Til syvende og sist tror jeg dette vil skape store valutakriser rundt omkring, og når tilliten til penger forsvinner så går prisen på penger ned, og prisen på andre ting opp. Jeg tror gull vil stå igjen som selve standarden for verdisikkerhet når kaoset er på sitt verste.

Jeg avslutter slik jeg gjorde tilbake i mitt innlegg om gullprisen tilbake i mars 2015:
Verdien av gull kommer fra folket (markedet) og har sine røtter flere tusen år tilbake i tid. Fra første gang det ble brukt som penger i Lydia for vel 2 500 år siden har det vært et metall som har hatt en verdi ut over dets rent industrielle egenskaper, og heller i større grad i form av å være et monetært metall. Dette er en tradisjon som dermed sitter godt innbarket i folk, og man sier ikke "godt som gull" uten grunn. Hvis ting går som jeg tror og frykter og pengepolitikken fra sentralbankene fortsetter i den (idiotiske) trenden den er inne i, så ser jeg på muligheten for store valutakriser i mange land som sannsynlig en gang i fremtiden. Hvis og når det tidspunktet kommer ønsker jeg å ha en viss andel av min formue plassert i en forsikringsordning. Jeg kaller denne forsikringsordningen for edelmetaller.

5 kommentarer:

  1. Kjøper heller sølv siden det er undervurdert i forhold til vanlig bytteforhold. Men ellers helt enig i innlegget

    SvarSlett
  2. Jeg investerte i gull da prisen var på 1045 dollar i desember, har også investert i sølv. Tror også sølv er bedre, da sølv gjennom historien har økt mer i prosent i forhold til gull. Er en stor sjanse for at når gullet 4 dobler seg så vil sølv 10 doble seg. Men gullet vil alltid stige først, fordi under økonomiske kriser rusher alle til gull, når prisen på gull da stiger og blir for dyrt for folk flest, rusher de til sølv. Derfor kommer jeg til å bytte gullet til sølv når gullet får et kick. Jeg har også lest at det finnes rundt 300 papirkontrakter for hver unse gull og sølv, så markedet er veldig manipulert. Blir nok slutt på dette da folk innser at papir ikke har noen verdi. "If you don't hold it, you don't own it"

    SvarSlett
    Svar
    1. Til syvende og sist tror også jeg man vil komme dit at holdningen blir: "If you don't hold it, you don't own it." Det er da gullet vil være nær å nå et såpass høyt prisnivå at det tilsier at man bør bytte det inn i andre eiendeler som er mindre verdsatt.

      Slett
  3. So it begins ...
    http://hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2016/04/Tar-pengene-ut-av-banken-kjoeper-gull-og-pengeskap

    Gullprisen i NOK har sakte men sikkert krabbet 30% de siste 2 årene som gjør at det seiler opp som en av de bedre investeringene. Burde kjøpt :-) Men for oss nano-investorer så blir transaskjonene Ganske dyre. Tror Travex tar f.eks rundt 5% for kjøp og salg.

    SvarSlett