Boom Bust

Boom Bust

torsdag 1. juni 2017

Hva skal en vanlig person gjøre for å spare for fremtiden?


Nå er det blitt lenge siden jeg har skrevet noe på The Boom Bust, så det er på høy tid å komme med et nytt bidrag.

Noe som opptar meg i stor grad er sparing og investering. Jeg mener den jevne norske mann og kvinne har alt for lite fokus på dette, og er godt tjent med å sette av litt tid for å sikre sin egen fremtid. For min del handler det om å bli 100% økonomisk uavhengig. For andre kan det f.eks. handle om å ha litt ekstra å leve for i en pensjonstilværelse. Motivet kan være forskjellig fra person til person, men veien til målet trenger ikke være veldig ulikt.

Jeg elsker å lese om og jobbe med aksjer og investering, men jeg erkjenner at folk flest hverken vil eller ønsker dette. Den gode nyheten er at så lenge man klarer å spare penger, så kan investeringsdelen gå av seg selv. Man trenger ikke være smart for å få det til. Faktisk kan smarte folk ha et handicap, fordi de stadig søker unødvendig kompliserte løsninger og investeringsalternativer. De er for smarte for sitt eget beste. Jeg sier heller: det enkle er ofte det beste.

Jeg har en tre-stegs spare- og investeringsplan som burde være nokså idiotsikker. Det hele forutsetter at man har lang tidshorisont. Jeg snakker ikke om ett, to eller tre år. Jeg snakker om (minst) ett, to eller tre tiår. Nettopp denne tidshorisonten gjør at de fleste faller fra, for er det noe folk ikke liker så er det sakte penger (i motsetning til raske penger, som de til stadighet lokkes med av lottoreklamer og lignende). Klarer du derimot å låse blikket ditt langt inn i aldershorisonten, så har du et glimrende utgangspunkt for å lykkes stort.

Fremfor alt så må ting gjøres enkelt. Da øker sjansen for at man klarer det.

Her er de tre stegene i en enkel Sitte-På-Ræva-investeringsstrategi:

  1. Spar en så stor andel som mulig av inntekten din hver måned
  2. Kjøp indeksfond med aksjer i Norge og/eller utlandet hver måned
  3. Vær tålmodig og vent år etter år etter år etter år... 
Det vanskeligste i SPR-strategien er pkt. 3, ventingen (husk: tålmodighet er en investordyd). Det enkleste er pkt. 2, fondskjøpene (gjøres med litt internettsøking eller en snakk med din bank, bare du passer deg for å ikke kjøpe annet de ev. ønsker å prakke på deg). Pkt. 1 krever et visst inntektsnivå, men selv forholdsvis små inntekter har noe rom for sparing.

Dette kan hvem som helst begynne med på 1-2-3. Jo tidligere man kommer igang jo bedre. Lykke til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar